Логопед: "Децата са като стиховете. Понякога ни разплакват, понякога ни разсмиват"

сеп 10, 2020
340

Едно интервю с Милка Игнатова - логопед и автор на детска книжка:

Бихте ли ни разказали малко повече за вас и сферата, в която работите?

Казвам се Милка Игнатова и съм магистър логопед. От дете пиша поезия и най-сетне сбъднах своята мечта да напиша и издам детска книжка. Смятам за свое призвание както логопедията, така и поезията.

Вие сте логопед по образование. Разкажете ни малко повече за работата си?

Завърчих бакалаварската си степен в СУ „Свети Климент Охридски“, а магистърската си в НБУ. Като логопед аз много ценя своята професия и съм благодарна, че я практикувам. Това е една от онези професии, които пряко са обвързани с децата и тяхното развитие. Но нашата работа не е просто работа, а и същевременно игра, поне при мен е така.

Какво ви привлича при работата с деца?

Работата с деца е една от най-приятните за мен. Не само, че се чувстваш полезен, но и с всяко дете се връщаш в отделен етап от твоето детство. А всички знаем, че това е най-чистият и любим период от житието ни. Децата са слънцата, които ни зареждат с енергия.

Лесно ли се работи с тях и имате ли специални техники и подходи?

Не бих искала да казвам лесно или трудно, но със сигурност с всяко дете е различно. С времето придобиваш имунитет към някои ситуации и си подготвен за неочакваното дори. Колкото до техники, лично аз се държа като техен приятел, а не като родител или учител, като най-вече се стремя да спечеля доверието на децата. Щом изградим „моста на доверието“ работата ни със сигурност ще тече като спокойна река, е ще има и някое камъче, но така е навсякъде.

Автор сте на занимателната детска книжка „Със стихове и игри сезоните научи”, бихте ли ни разказали малко повече за нея?

Да, както споменах това е една моя сбъдната мечта. Книжката е тематична като темата е сезони, съдържа 12 стихотворения - по 3 за всеки сезон. Освен текстовете в нея ще откриете цветни илюстрации и развиващи игри и занимания. Игрите са свързани с развитието на процеси като фина моторика, мислене, внимание и някои гнозисни и праксисни умения. Най-подходяща е за предучилищна и начална училищна възраст, но зависи разбира се и от интересите на детето. Моето дете е на едва годинка, а четем стихчетата почти всеки ден и разглежда с интерес картините. С тази книжка смятам, че се обединяват много процеси като четене (слушане), визуализиране (чрез картини), рязане, лепене, свързване и други, чрез които детето приема информацията за сезони през различни информационни канали. А именно зрение, и слух, а поетичният текст улеснява процеса на запаметяване на информацията. Така децата могат същевременно да се забавляват и да учат годишните времена. Именно това прави книжката различна.


От кога пишете и какво е за вас писането?

Пиша стихове още от дете. Няколко пъти в различни етапи от живота си печеля награди за първо място. Писането е моето бягство, моето завръщане и моят начин да изразя себе си и онова, което чувствам.

Какво е общото между поезията и децата?

Чудесен въпрос! Децата са като стиховете. Понякога ни разплакват, понякога ни разсмиват или пък ни учудват, но винаги ги обичаме и не си представяме света без тях.

Като логопед, какви книги бихте препоръчали да се четат на децата, за да развиват правилно говорене?

Зависи много от възрастта на детето, но поезията е един от препоръчителните жанрове. Тъй като освен рима стиховете имат и ритъм. Изключително полезно е не само при деца с артикулационни нарушения, но и при деца със заекване. Дори детето да няма нарушения, чрез поезията то може да тренира своя говор. Разбира се детски приказки и песни са също от значение и могат да бъдат полезни. Родителите познават децата си и техните предпочитания, но това са една част от палитрата за избор.

С какви проблеми най-често се сблъсквате при работата с деца?

Аз наистина избягвам думата проблем, но каквито и трудности или нарушения да има детето е важна подкрепата и работата с родителя. Често родителите не вземат на сериозно работата с логопеда и леко неглежират. Но разбира се тук благодаря и на онези родители, които се стараят, разбират и приемат съветите на логопеда.

Как, според вас да стимулираме децата да четат повече и да обръщат внимание на книгата, за сметка на телефона?

Много важен въпрос! Аз смятам, че ако ние възрастните обръщаме повече внимание на книгата, а не на телефоните то децата ще ни последват. Все пак сме в напреднало време, не може да се лишим от технологии, но да покажем на децата, че и ние можем без телефон поне част от деня и да го заменим с книга. И друго много важно, особено при по-малките дечица, ние активно да участваме, когато четем на децата си. Да си преправяме гласа, да играем роли, все едно ние сме героите от книгите. Когато заниманието е общо, то е по-весело и няма да има негодувания.

Може да я поръчате тук, ако вече сте се заинтригували: https://myfamily.bg/t-Zaglavie-na-artikula-koito-se-prodava

Тагове:
логопед Милка Игнатова детска книжка деца

Остави отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *

Подобни публикации
сеп 18, 2020
Важна информация за родителите на деца под карантина
Още
сеп 17, 2020
Пулмолог: Няма особена драма със заразените с Covid-19 в училищата
Още
сеп 14, 2020
Първият учебен ден – под знака на протести, маски и пандемия
Още
Тематична детска книжка с интересни развиващи игри
Купи само за: 12.00 лв.
Повече за Нас
MyFamily.bg е едно уютно виртуално местенце, създадено от приятели. С надеждата и вие да станете наши приятели - да намирате тук съветите, които са ви нужни, нещата, които да ви вдъхновяват. Искаме да споделяме с вас за пътуванията си - както за тези до различни кътчета на света, така и за...
За нас
Последно качени обяви
Кикбокс Екипировка авг 02, 2020
Цена: 160 лв.
Екипировка кикбокс авг 02, 2020
Цена: 160 лв.
Бюлетин
Facebook
YouTube
СЛЕДВАЙТЕ НИ В YOUTUBE

Посетете нашият YouTube канал

Предложение за статия