Вълчев: Дистанционното обучение не е имитация на образование

Над 700 хиляди ученици, 220 хиляди деца в предучилищна възраст и 190 хиляди студенти вече се обучават онлайн. Това съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев пред Nova телевизия. „Между 36 и 47% от учениците се обучаваха от разстояние и през последните 4 седмици. Над 35 хиляди деца няма да се включат ефективно в това обучение. Част от причините не са само липсата на устройства и интернет, а и липса на отношение към образованието. Над 10% са децата, които не посещават редовно училище“.
В ход е закупуването на 106 хиляди устройства, но има дълги процедури по Закона за обществените поръчки. Вторият проблем е липсата на устройства в глобален мащаб, обясни просветният министър. „Предоставихме 14 милиона лева на училищата, но се оказа, че и те не могат да закупят бързо. Следващата седмица ще им предоставим още 15 милиона. В момента разполагат с 30 хиляди преносими устройства. Необходими са още около 40 хиляди. Училищата, в които има по – малко нуждаещи се деца трябва да предоставят устройствата си за ползване от други учебни заведения“
Няма образователна система в света, която да е в състояние да даде равен достъп до образование., заяви Вълчев. „Няма система, която да е осигурила устройство на всяко едно дете. Тук учителите полагат максимални усилия за компенсаторно обучение. Не трябва да забравяме, че има два вида обучение: едното е синхронно, но и асинхронното не е за подценяване. При второто могат да се възлагат задачи, които да не се изпълняват в реално време. Понякога един проект може да накара едно дете да учи повече, да му провокира интереса. Ако учителя след това поговори с ученика, обсъдят резултатите, може да се натрупат повече знания. Най – голямото предизвикателство е да се справим с тези деца, които по принцип са дезангажирани с образованието, които са от семейства с липса на отношение към образованието, с неграмотни родители. Има училища, в които ако постигнем посещаемост от 80%, е успех“.
Дистанционното обучение в никакъв случай не е имитация на образование, увери министърът. „То е аварийна компенсаторна алтернатива и е частично ефективно. По – ефективно е за големите ученици. Обучението от разстояние ще увеличи неравенствата, но ние трябва някак да усвояваме учебната програма. Няма да имаме загубено време“.
Електронното обучение няма да замести присъственото, с изключение на системите на висшето образование, заяви Вълчев. „Но в системата на училищното образование, освен платформите, с които разполагаме в момента, трябва да имаме и безплатни платформи за споделено образователно съдържание, по което да учат всички ученици до 4- 5 години. В момента те се разработват. Ще предоставим софтуер и заплащане на учителите да разработват виртуални уроци. Факт е, че днешните деца ще учат много повече от електронни уроци, отколкото от книжни носители“.
Остави отговор
Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *
Подобни публикации
За Нас
Препоръчани новини
Последно качени обяви


Бюлетин
YouTube
Посетете нашият YouTube канал