По – често ядем заради стрес, а не от физиологична необходимост

мар 14, 2019
287

Емоционалното хранене е необходимост да се храниш когато си под стрес, дори да не си гладен. Изглежда като безкраен цикъл, от който не можеш да излезеш. Но има начини за преодоляване на този деструктивен навик- просто трябва да разбереш защо се случва.
Причината за много от нашите действия е влиянието на хормоните. Ето кои са отговорните за емоционалното хранене:
а) Кортизол
Високите нива на стрес предизвикват освобождаване на много кортизол в тялото. Той е хормонът на стреса, който задейства готовността ни за борба. Високите му нива карат тялото да жадува за лесни за обработка, но нездравословни въглехидрати - сладки или преработени храни, мазни или солени ястия.
б) Допамин
Допаминът е невротрансмитер. Помага на мозъка да получи стимул чрез възнаграждение. Когато ядете храни, които ви харесват, особено по- нездравословни, мозъкът разпознава това като награда и освобождава допамин. Създава се еуфорично усещане, което е жадувано отново. То е като лекарство за мозъка и дори да не е толкова екстремно, колкото наркотиците, също може да бъде пристрастяващо.
в) Серотонин
Серотонинът е химикал, който ви прави щастливи, а ниското ниво на този хормон може да доведе до чувство на депресия. Той обаче се нуждае от определени компоненти, за да бъде отделен. Един от тях е триптофан - аминокиселина, която най-често се среща в сиренето, пуйката и шоколада. Въглехидратите също повишават нивата на серотонин, което води до желание да ги употребявате. За съжаление, това е само временно успокоение. Основните причини за това са:
а) Носталгия
Старите хранителни навици или храните, на които сме се радвали като деца, могат да бъдат жадувани по време на трудни периоди, тъй като осигуряват чувство на сигурност и спокойствие.
б) скука
Когато се чувствате отегчени и неспокойни, може да започнете да ядете, само за да запълните времето си. Най-добрият начин да се справите с това, е да намерите друг начин за убиване на скуката.
в) Социален натиск
Когато приятелите и семейството ви убеждават да ядете полезни храни след тежък ден, това може да ви накара автоматично да посегнете към шоколада и мазните храни, когато останете сам.
г) умора
Ако сте уморени, може да искате повече храна, тъй като мозъкът ви мисли, че това ще ви накара да се чувствате по-малко изтощени. Можете да ядете и когато сте болен или изморен от определена задача.
Емоционалното хранене може да произтича и от по-дълбоко вкоренени проблеми. Хората, които развиват емоционален тип хранене в детството, с голяма вероятност ще продължат да се хранят така и в техния съзнателен живот. Това може да направи навика труден за преодоляване.
Други могат да изпитват трудности с емоционалното преработване на преживяванията си. Храната ги отвлича от емоциите и им позволява да откъснат съзнанието си от проблемите. Но се създава емоционална патерица, която пречи на справянето с проблемите.
Когато сте в лошо настроение, може да ви бъде трудно да разберете дали наистина сте гладни или изпитвате емоционално желание да се храните. Физическият, истински глад идва бавно. Емоционалният глад може да се появи внезапно. Ако не са минали 4 часа от последното ви хранене и отново се чувствате гладни, то вероятно е по- скоро емоционален, отколкото физически глад.
При физическия стомахът започва да къркори или да боли и може да се почувствате малко уморени или замаяни. Емоционалният се проявява по различен начин. Може изведнъж да си помислите за храна, която искате да изядете точно сега и това може да предизвика усещания, които имитират глада на стомаха. Този, който е наистина гладен, ще яде почти всичко, защото тялото му се нуждае от енергия и гориво. При емоционалния глад искате само нещо специфично и сте склонни да преяждате. Реалният глад изчезва, когато сте сити. Емоционалният - не е истински телесен глад и затова продължавате да се храните дълго и безсмислено.
След като удовлетворите физическия глад, ще се почувствате сити, енергизирани и с позитивно мислене. При задоволяването на емоционалния глад, може да се почувствате засрамени и виновни, да съжалявате за това, което сте изяли, дори да съжалявате докато ядете, но да не желаете да спрете. Това може да доведе до низходящ цикъл - негативните чувства водят до емоционално хранене, което поражда още отрицателни чувства.
Затова трябва да знаете как да контролирате това желание. Краткото изпълнение на редовни, леки упражнения, може значително да намали стреса и да стимулира производството на хормони. Ежедневната разходка също прави чудеса. Йогата е удачен избор. Досадно е когато хората многократно я препоръчват като лекарство против стреса, но само два месеца практикуване, може да се насърчи позитивното мислене и да се намали тревожността. Медитацията регулира дишането и помага да отпуснете ума си.
Яжте много плодове и зеленчуци, както и протеини и сложни въглехидрати. Опитайте се да се откажете от рафинираните, преработени продукти. Обърнете внимание на размера на порциите си. Не яжте, докато се разсейвате пред телевизора или телефона. Добра идея е да записвате в дневник всичко, което сте погълнали през деня. Може да си отбелязвате и какви са били емоциите ви при всяко хранене, за да анализирате по - добре.

Източник: https://www.powerofpositivity.com/experts-explain-how-your-brain-triggers-emotional-eating-and-how-to-control-it/

Остави отговор

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *

Подобни публикации
май 17, 2019
Необикновената любовна история на Сара Джесика Паркър и Матю Бродерик
Още
май 11, 2019
81 – годишна ирландка намери 103 - годишната си майка след шест десетилетия търсене
Още
май 11, 2019
Ким Кардашиян и Кание Уест станаха родители за четвърти път благодарение на сурогатна майка
Още
Повече за Нас
MyFamily.bg е едно уютно виртуално местенце, създадено от приятели. С надеждата и вие да станете наши приятели - да намирате тук съветите, които са ви нужни, нещата, които да ви вдъхновяват. Искаме да споделяме с вас за пътуванията си - както за тези до различни кътчета на света, така и за...
За нас
Последно качени обяви
Яке DKNY май 03, 2019
Цена: 65 лв.
Бюлетин
Facebook
YouTube
СЛЕДВАЙТЕ НИ В YOUTUBE

Посетете нашият YouTube канал

Предложение за статия